Bonus NOK: Ολοκληρώθηκε η κατάθεση υπομνημάτων στο ΣτΕ
Bonus NOK: Ολοκληρώθηκε η κατάθεση υπομνημάτων στο ΣτΕ

Bonus NOK: Ολοκληρώθηκε η κατάθεση υπομνημάτων στο ΣτΕ

Τι υποστήριξε η κάθε πλευρά. Πριν το τέλος του έτους η τελική απόφαση
Share Copy Link
RE+D magazine
29.10.2024

Με την υποβολή υπομνημάτων όλων των εμπλεκόμενων ολοκληρώθηκε η διαδικασία καταγραφής των επιχειρημάτων όλων των εμπλεκόμενων φορέων (Δήμος Αλίμου, οι καταγγελλόμενοι κατασκευαστές το υπουργείο Περιβάλλοντος, το ΤΕΕ, Ένωση Κατασκευαστών και ΚΕΔΕ) προκειμένου τα 27 μέλη της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας να λάβουν τις τελικές αποφάσεις.

 Για την τελική απόφαση έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα από τον πρόεδρο του ΣτΕ, να εκδοθεί πριν το τέλος του έτους.

«Τα προσβαλλόμενα κίνητρα του ΝΟΚ δεν παρέχονται αυτόματα αλλά χορηγούνται, κατόπιν εξέτασης της συγκεκριμένης υπόθεσης και παροχής σύμφωνης γνώμης από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, ενός φορέα ανεξαρτήτου με συμμετοχή επιστημόνων και εκπροσώπων της διοίκησης, δηλαδή του πλέον αρμόδιου φορέα να εξετάσει τις θετικές ή κατά περίπτωση αρνητικές επιπτώσεις που προκαλεί η κατασκευή κτιρίου με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στην ευρύτερη περιοχή» τόνισε στο υπόμνημα του το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ). Το ΤΕΕ επεσήμανε ότι η παροχή κινήτρων εφαρμόζεται ήδη στα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά κράτη αναφερόμενο σε παραδείγματα συγκεκριμένων διατάξεων γενικής εφαρμογής αντίστοιχες με τις αμφισβητούμενες οι οποίες παρέχουν σημαντικά κίνητρα (όπως αύξηση του επιτρεπόμενου ύψους και των συντελεστών δόμησης και όγκου) προκειμένου να επιτευχθεί η ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση των κτιρίων».

«Μελέτη - Έκθεση συνεπειών ρυθμίσεων ΝΟΚ - Συγκριτική Αξιολόγηση», κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Μελέτη του ΥΠΕΝ «Οι διατάξεις του ΝΟΚ, δεν μπορεί να συνιστούν επιδείνωση των όρων διαβίωσης και υποβάθμιση του υπάρχοντος φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, αλλά βελτίωση, σύμφωνα και με τους αρχικούς σκοπούς του νομοθέτη».

Ο σχεδιασμός κτιρίων με σχεδόν μηδενική ενεργειακή κατανάλωση (υψηλής ενεργειακής απόδοσης Α+ και Α++) συμβάλλει καταλυτικά στη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου και αειφόρου αστικού περιβάλλοντος και αποτελεί προϋπόθεση για την «πράσινη μετάβαση» και τη δημιουργία κλιματικά ουδέτερων πόλεων».

Στη Μελέτη επισημαίνεται ότι «ακόμα και στην περίπτωση δυνατότητας εφαρμογής σωρευτικά των διατάξεων, στις περιπτώσεις των άρθρων 10 σε συνδυασμό με τα άρθρα 25 ή και 15 λειτουργούν οι επιπρόσθετοι θεσμοθετημένοι περιορισμοί του ιδεατού στερεού, του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους και των υποχρεωτικών αποστάσεων από τα όρια των οικοπέδων.

Αναφορικά με το σημαντικό ενεργειακό όφελος των κινήτρων που δίνονται μέσα από τον ΝΟΚ, εξετάζονται 4 κλιματικές ζώνες, η Αθήνα, το Θεσσαλονίκη, η Κοζάνη και το Ηράκλειο Κρήτης. «Από τα αποτελέσματα της σύγκρισης της κατανάλωσης ενέργειας και των εκλυόμενων ρύπων CO2 ανάμεσα σε ένα νέο κτίριο που καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις του ΚΕΝΑΚ (Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων) και ένα κτίριο ιδιαίτερα υψηλής ενεργειακής απόδοσης (εφαρμογή του άρθρου 25 του ΝΟΚ «Κίνητρα για τη δημιουργία κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας», προέκυψε πολύ σημαντικό ενεργειακό και περιβαλλοντικό όφελος.

Οι πρόνοιες του ΝΟΚ, και κυρίως αυτές που σχετίζονται με την αλλαγή των υλικών, την αλλαγή της σχεδίασης, την απελευθέρωση αστικού χώρου, αποτελούν ένα επιπλέον όπλο στην εργαλειοθήκη για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, διαμορφώνοντας μαζί με άλλα εργαλεία χωρικού σχεδιασμού (π.χ. Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας κ.λπ.) ένα συνολικό πλαίσιο για την προώθηση δράσεων, ενεργειών και έργων με στόχο τη θωράκιση των πόλεων έναντι των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής.

Υπέρ της συνταγματικότητας των κινήτρων του ΝΟΚ αλλά κυρίως κατά της δυνατότητας των Δήμων να προσφεύγουν για την ακύρωση οικοδομικών αδειών του ΝΟΚ, που οι ίδιοι έχουν εκδώσει μέσω των ΥΔΟΜ που λειτουργούν στους Δήμους τους επιχειρηματολόγησε η πλευρά των κατασκευαστών υπογραμμίζοντας ότι: «Η κρινόμενη ενδοστρεφής αίτηση ακύρωσης του Δήμου Αλίμου δεν πρέπει να γίνει δεκτή, καθότι σε αντίθετη περίπτωση εκτίθεται σε μεγάλο κίνδυνο η ασφάλεια δικαίου». Με αυτό τον τρόπο «διανοίγεται ο δρόμος, ώστε η διοίκηση αντί να ανακαλεί τις παράνομες πράξεις που αδιαμφισβήτητα εκδίδει η ίδια, τηρώντας την υποχρέωση πλήρους και τεκμηριωμένης αιτιολόγησης του παρανόμου (έτσι ώστε να εξασφαλίζεται επαρκώς και η προστασία του διοικουμένου να προσφύγει κατά της ανάκλησης), να προβαίνει στην άσκηση αιτήσεων ακυρώσεως».

Από την πλευρά της η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΕ) στο υπόμνημα της επισημαίνει ότι όπως προκύπτει και από την αιτιολογική έκθεση του ΝΟΚ για τα επίμαχα κίνητρα (μπόνους) δόμησης για την αντιμετώπιση της επιτακτικής ανάγκης μετριασμού των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, η πολιτεία θα έπρεπε να μεριμνήσει και να προβλέπει ως υποχρεώσεις των ιδιοκτητών τις εν λόγω προδιαγραφές στα κτίρια, εντάσσοντας τες στους προβλεπόμενους κανονισμούς και άνευ παροχής οποιουδήποτε σχετικού κινήτρου. Όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει και επί των ειδικών κτιριοδομικών υποχρεώσεων που θεσπίζονται με βάση τον εκάστοτε ισχύοντα Αντισεισμικό Κανονισμό, προς αποφυγή κατάρρευσης των κτιρίων σε περιπτώσεις σεισμών.