Καταργούνται τα κίνητρα του ΝΟΚ. Η αντίδραση του υπουργείου
Καταργούνται τα κίνητρα του ΝΟΚ. Η αντίδραση του υπουργείου

Καταργούνται τα κίνητρα του ΝΟΚ. Η αντίδραση του υπουργείου

Η απόφαση δεν έχει αναδρομική ισχύ. Κίνητρα μόνο στο πλαίσιο του τοπικού, πολεοδομικού σχεδιασμού
Share Copy Link
RE+D magazine
11.12.2024

Καταργούνται οι ειδικές ρυθμίσεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) που επιδοτούσαν την μείωση της κάλυψης, την απόσυρση παλιών κτιρίων, καθώς και την κατασκευή πιο «πράσινων» νέων, επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες της αγοράς ότι η συνεχής χαλάρωση και καταχρηστική χρήση τους μοιραία θα κατέληγε στην πλήρη αναστολή εφαρμογής τους.

Ο νέος Οικοδομικός Κανονισμός (Ν 4067/2012 - Α 79) που εφαρμόζεται στη χώρα από το 2012 έδινε κίνητρα (υπέρβαση μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και ύψους) για κατασκευή κτιρίων με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα (φωτοβολταϊκά , αντλίες θερμότητας, θερμοπροσόψεις, γεωθερμία κ.λ.π.) μειωμένης κάλυψης έως και κατά 50%, της προηγούμενης ισχύουσας κατά ΓΟΚ, μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ των κτηρίων, και παραχώρηση σε δημόσια χρήση μέρους του ακάλυπτου χώρου της ιδιοκτησίας.

Οπως έγινε γνωστό με ανακοίνωση την οποία υπογράφει ο πρόεδρος του Δικαστηρίου Μιχάλης Πικραμένος, η Ολομέλεια έκρινε αντισυνταγματικές τις συγκεκριμένες διατάξεις του ΝΟΚ (άρθρα 10, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25)  Η απόφαση δεν έχει αναδρομική ισχύ, και αφορά τις άδειες που έχουν εκδοθεί αλλά δεν έχουν ξεκινήσει οι οικοδομικές εργασίες, ενώ οι εργασίες μπορούν να συνεχιστούν κανονικά σε όσες οικοδομές ήταν ήδη σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση το Δικαστήριο έκρινε τα εξής:

Το σύστημα των διατάξεων του ΝΟΚ (άρθρα 10, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25), με το οποίο θεσπίζονται κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστή δόμησης, ύψους) για την ανέγερση των κτηρίων, με αντιστάθμισμα την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων και την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου, αντίκειται στo άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος. Τούτο, όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου τους, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση, και μάλιστα ουσιώδη, από τους ισχύοντες κατά το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης. Τα παρεχόμενα με τις διατάξεις αυτές κίνητρα πρέπει να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν και να έχουν σταθμισθεί οι συνέπειές τους στο οικιστικό περιβάλλον κάθε περιοχής κατά το στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού, κατόπιν ειδικής επιστημονικής μελέτης που να τεκμηριώνει τις περιεχόμενες στις διατάξεις αυτές ρυθμίσεις σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες και την εν γένει φυσιογνωμία κάθε οικισμού.

Περαιτέρω, το Δικαστήριο έκρινε ότι αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης (δυνάμει του άρθρου 11 παρ. 6 του ΝΟΚ), των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια (άρ. 19 παρ. 2 του ΝΟΚ). Αυτά μπορούν να κατασκευάζονται προσμετρώμενα στον συντελεστή δόμησης. Αντιθέτως, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης των έρκερ και των κλιμακοστασίων. Κατόπιν τούτων, οι προσβαλλόμενες άδειες πρέπει να ακυρωθούν για τους παραπάνω λόγους.

Τέλος, το Δικαστήριο, σταθμίζοντας αφενός τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της προβλεψιμότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των διοικουμένων και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, έκρινε ότι τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας πρέπει να μην καταλάβουν τις οικοδομικές άδειες, των οποίων η υλοποίηση (οικοδομικές εργασίες) έχει αποδεδειγμένα αρχίσει πριν από την παρούσα ανακοίνωση. 

Ο περιορισμός των αποτελεσμάτων της αντισυνταγματικότητας δεν καταλαμβάνει εκκρεμείς δίκες.

Η αντίδραση του υπουργείου 

Μετά την απόφαση του ΣτΕ κίνητρα (bonus) θα προβλεφθούν στον υπό εξέλιξη πολεοδομικό σχεδιασμό δήλωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης. Ο υπουργός διευκρίνησε οτι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικράτειας (ΣτΕ) για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (μια νομοθεσία του 2012) αφορά -κατά κύριο λόγο- στη νομολογία του για τη συνταγματικά προβλεπόμενη ανάγκη τοπικού, πολεοδομικού σχεδιασμού. 

"Είναι σημαντικό ότι με την απόφαση αυτή, δεν επηρεάζεται καμία υφιστάμενη οικοδομή (πλην όσων αποτελούν, ήδη, αντικείμενο προσφυγής), είτε αυτή έχει ολοκληρωθεί είτε με οποιονδήποτε τρόπο έχουν αρχίσει οι εργασίες σε αυτή. Κάτι, που θα δημιουργούσε πολύ σοβαρή ανασφάλεια δικαίου και θα επηρέαζε αρνητικά χιλιάδες πολίτες και επαγγελματίες. 

Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό ότι με την απόφαση αυτή επιβεβαιώνεται η δυνατότητα να υπάρχουν, όπου είναι ανάγκη για λόγους περιβαλλοντικούς ή άλλους, ειδικά κίνητρα (bonus) σε ό,τι αφορά στα ύψη, στα δώματα, στις φυτεμένες στέγες, κ.λπ. Και αυτό είναι σημαντικό, διότι τα εργαλεία αυτά, είναι απολύτως απαραίτητα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, ιδίως στις πυκνοδομημένες περιοχές, καθώς ο τρόπος που είναι σήμερα δομημένες οι μεγαλουπόλεις μας (μεγάλη κάλυψη, με μικρό ύψος), τις καθιστά μη βιώσιμες μακροχρόνια σε ένα περιβάλλον οξυνόμενης κλιματικής κρίσης και αυξημένων θερμοκρασιών. Τα κίνητρα αυτά θα προβλεφθούν συνεπώς, όπου αυτό καθίσταται αναγκαίο, στο πλαίσιο του τοπικού, πολεοδομικού σχεδιασμού, που βρίσκεται σε εξέλιξη, με αντίστοιχη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία θα αναληφθεί άμεσα, ώστε να υπάρχει ορατότητα και νομική ασφάλεια" επεσήμανε ο κ. Σκυλακάκης