Σύμφωνα με τον Sven Daniel Wolfe, λέκτορας στο Τμήμα Πολιτικών, Περιβαλλοντικών και Γεωματικών Μηχανικός στο ETH Zurich, για να μην αποδειχθούν οικολογική καταστροφή, τόσο από την άποψη της παραγωγής άνθρακα όσο και μόνο από την άποψη των κοινωνικών επιπτώσεων, πρέπει να έχουμε κάποιου είδους συστημική αλλαγή για το καλό των αγώνων και των πόλεων και των κοινωνιών που τους φιλοξενούν.
Ο Seth Rose διευθυντής του οργανισμού υπεράσπισης της βιώσιμης ανάπτυξης Eneref Institute προχωρά ένα βήμα παρακάτω, δηλώνοντας πως ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι τόσο σοβαρός που «δεν θα έπρεπε να έχουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες».
Οι 33οι Ολυμπιακοί Αγώνες ολοκληρώθηκαν προ ολίγων ημερών στο Παρίσι, με τη γαλλική πρωτεύουσα να έχει στόχο να μειώσει σημαντικά τον αντίκτυπο του διοξειδίου του άνθρακα σε σύγκριση με τους προηγούμενους αγώνες.
Το Παρίσι 2024 αποτέλεσαν τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες που διοργανώθηκαν με προϋπολογισμό άνθρακα, με φιλοδοξία να εκπέμπουν όχι περισσότερους από 1,58 εκατ. μετρικούς τόνους ισοδύναμου CO2 – το ήμισυ του αποτυπώματος άνθρακα των Ολυμπιακών του Λονδίνου 2012 και του Ρίο 2016.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, οι διοργανωτές επικεντρώθηκαν κυρίως στην ελαχιστοποίηση της κατασκευής, με το 95% των χώρων αγώνων να πραγματοποιούνται σε προϋπάρχουσες ή προσωρινές κατασκευές, μια στρατηγική που έχει προταθεί από την ίδια τη διοργάνωση στο παρελθόν.
Ωστόσο, οι ειδικοί συμφωνούν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για μεγάλα αθλητικά γεγονότα, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, είναι ο όγκος των διεθνών ταξιδιών που προσελκύουν.
Το κύριο πρόβλημα με τον τρόπο με τον οποίο διοργανώνονται οι εκδηλώσεις σήμερα είναι ότι υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση διεθνών οπαδών. Περίπου 1,5 εκατομμύριο ξένοι θεατές υπολογίζεται ότι θα προσέλθουν στο Παρίσι αυτό το καλοκαίρι για τους Ολυμπιακούς και τους επερχόμενους Παραολυμπιακούς Αγώνες, με τους περισσότερους να ταξιδεύουν αεροπορικώς.
Όπως πολλοί από τους συναδέλφους του, David Gogishvili, ανώτερος ερευνητής του Πανεπιστημίου της Λωζάνης υποστηρίζει ότι, οι μελλοντικοί αγώνες θα πρέπει να διεξάγονται σε πολλές πόλεις και χώρες υποδοχής, με επιλεγμένες τοποθεσίες με βάση την υπάρχουσα υποδομή και το τοπικό ενδιαφέρον για ορισμένα αθλήματα. Σε αυτή την περίπτωση, τα ταξίδια των οπαδών θα περιορίζονται περιφερειακά και σε τοποθεσίες με βιώσιμες συγκοινωνιακές συνδέσεις.
Σε συνέντευξή της στο Dezeen, η διευθύντρια εταιρικής και βιώσιμης ανάπτυξης της ΔΟΕ, Marie Sallois, είπε ότι ενώ η επιτροπή έχει εξετάσει τα επιχειρήματα για τη διάδοση κάθε διοργάνωσης σε πολλές τοποθεσίες, προς το παρόν δεν έχει σχέδια να το κάνει.
«Η διασπορά γεγονότων σε όλο τον κόσμο φαίνεται καλή ιδέα, αλλά υπονομεύει εντελώς την ιδέα να έρθουν κοντά οι άνθρωποι, μέσω της εμπνευσμένης δύναμης του αθλητισμού», είπε, ενώ αμφισβήτησε επίσης εάν κάτι τέτοιο θα μείωνε τελικά τις εκπομπές, καθώς ορισμένοι θεατές μπορεί να ταξιδέψουν για πολλές εκδηλώσεις. Αντίθετα, ανέφερε ότι η στρατηγική της ΔΟΕ θα είναι να μειώσει το αποτύπωμα των αγώνων στην τρέχουσα μορφή τους όπου είναι δυνατόν.
Παρομοίως και η επικεφαλής των υπηρεσιών βιωσιμότητας της Arup, Natasha Connolly, έχει κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με εκδηλώσεις στην πόλη πολλών διοργανωτών. Όπως σωστά παρατήρησε, το Παγκόσμιο Κύπελλο FIFA 2026, που θα διεξαχθεί σε 16 πόλεις σε όλο τον Καναδά, τις ΗΠΑ και το Μεξικό, θα παρέχει περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την ταξιδιωτική συμπεριφορά των θεατών σε μεγάλα αθλητικά γεγονότα σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές.
«Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν σημαίνει ότι οι οπαδοί ταξιδεύουν περισσότερο επειδή πρέπει να ταξιδεύουν από πόλη σε πόλη και χώρα σε χώρα για να παρακολουθήσουν την ομάδα τους», είπε.
"Ποια είναι η διαφορά μεταξύ του τουρισμού και των ανθρώπων που πηγαίνουν σε μια μεγάλη εκδήλωση; Τα διεθνή αεροπορικά ταξίδια δεν πρόκειται να σταματήσουν» παρατήρησε εύστοχα.
Η προσοχή θα στραφεί στη συνέχεια στο Λος Άντζελες, το οποίο θα φιλοξενήσει τους επόμενους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες το 2028. Όπως το Παρίσι, το Λος Άντζελες σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει κυρίως υπάρχουσες υποδομές – αν και η ΔΟΕ δεν έχει θέσει ακόμη ένα σαφές σχέδιο βιωσιμότητας ή στόχο εκπομπών άνθρακα.
Πηγή: Dezeen