Ξεκινά η εφαρμογή του Ρυμοτομικού Σχεδίου στο Μάτι
Ξεκινά η εφαρμογή του Ρυμοτομικού Σχεδίου στο Μάτι

Ξεκινά η εφαρμογή του Ρυμοτομικού Σχεδίου στο Μάτι

Share Copy Link
RE+D magazine
13.03.2025

Σε στάδιο της εφαρμογής περνά το εγκεκριμένο Ρυμοτομικό Σχέδιο για το Μάτι στις 5 Πολεοδομικές Ενότητες, που είναι σήμερα εκτός σχεδίου :η Αγία Μαρίνα και το Μάτι στον Δήμο Μαραθώνα και το Κόκκινο Λιμανάκι, τα Σκουφέικα και τον Πευκώνα στον Δήμο Ραφήνας - Πικερμίου.

Με την ΚΥΑ για την ανασυγκρότηση στην πυρόπληκτη περιοχή εγκρίνεται ταυτόχρονα το Ρυμοτομικό Σχέδιο και κυρώνεται η Πράξη Εφαρμογής του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) της πυρόπληκτης περιοχής της Δημοτικής Ενότητας Νέας Μάκρης του Δήμου Μαραθώνα και της Δημοτικής Ενότητας Ραφήνας του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου. 

Επίσης, εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι όλων των προβλεπόμενων και περιγραφόμενων στην ΚΥΑ έργων (υδραυλικών, λιμενικών), καθώς και του Παραλιακού Περίπατου που προβλέπεται στην ακτογραμμή.

Με τη ρυμοτόμηση που προβλέπει το ΡΣΕ δημιουργείται οικοδομήσιμη έκταση 1.832 στρεμμάτων με 152 στρέμματα για κοινόχρηστους χώρους (εκ των οποίων 120 στρέμματα για πράσινο, 32 στρέμματα για πλατείες και σημεία συγκέντρωσης πληθυσμού, 109 στρέμματα για κοινωφελείς χώρους, 105 στρέμματα για πεζοδρόμους και 29 στρέμματα για ζώνες υδατορεμάτων).

Στο σύνολο της έκτασης του ΡΣΕ καθορίζεται χρήση αμιγούς κατοικίας. Μόνο στα πρόσωπα των οικοπέδων επί της Λεωφόρου Φλέμινγκ, στην Πολεοδομική Ενότητα «Σκουφέικα» και στην Πολεοδομική Ενότητα «Πευκώνα» επιτρέπεται χρήση γενικής κατοικίας, με εξαιρέσεις.

Στο σχέδιο προβλέπεται παράλληλα η ριζική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση του οδικού δικτύου με διατομές οδών, διανοίξεις νέων οδών, νέες διασταυρώσεις, μονοδρομήσεις, καθώς και διαμόρφωση διαβάσεων πεζών, εγκιβωτισμένες θέσεις στάθμευσης, ράμπες ΑμεΑ, οδεύσεις τυφλών, λωρίδες ποδηλάτου, δενδροστοιχίες.

Ειδικότερα, το οδικό δίκτυο αυξάνεται κατά 64,2% σε σχέση με το υφιστάμενο. Από τα 64.738 μ. δρόμων σήμερα, προβλέπονται νέες διανοίξεις οδών επιπλέον 41.604 μ. με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα συνολικό οδικό δίκτυο 106.342 μ. με ιεράρχηση και στόχο τη δημιουργία ενός δικτύου συλλεκτήριων οδών, που θα διοχετεύει την τοπική κυκλοφορία στους βασικούς οδικούς άξονες (Λεωφ. Μαραθώνα και Λεωφ. Φλέμινγκ) της περιοχής, με ασφαλείς ισόπεδες συνδέσεις.

Όλη η περιοχή αποκτά δρόμους υψηλής προσπελασιμότητας, ήπιας κυκλοφορίας, με εφαρμογή ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα για το σύνολο των προς πολεοδόμηση περιοχών, τόσο στο τοπικό όσο και στο ιεραρχημένο οδικό δίκτυο (συλλεκτήριες οδοί).

Γίνεται σαφές ότι με τις προαναφερόμενες παρεμβάσεις, το Μάτι αποκτά οδικές προσβάσεις, ασφαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων, διεξόδους καταφυγής από και προς το παραλιακό μέτωπο αλλά και τις κεντρικές οδικές αρτηρίες.

Εκτός από την πολεοδόμηση της περιοχής, που προαναφέρθηκε, οριοθετούνται και διευθετούνται 9 υδατορέματα, σε μια περιοχή που είχε ανοργάνωτο υδρολογικό σύστημα. Προβλέπονται 10 αντιπλημμυρικά έργα (μικρά φράγματα) που μειώνουν τις πλημμυρικές ζώνες έως κατά 91,2%. Παράλληλα, για τη θωράκιση της περιοχής από σεισμούς και κατολισθητικά φαινόμενα δημιουργούνται ζώνες γεωλογικής καταλληλότητας, ώστε να αποφευχθεί η δόμηση σε σημεία με κίνδυνο κατολισθήσεων. 

Αναφορικά με την ανάγκη αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών, προβλέπονται λιμενικά και ακτομηχανικά έργα, δημιουργία υφάλων, αποσπασμένων κυματοθραυστών και προβόλων, ενώ προβλέπεται και ο εμπλουτισμός των υπαρχουσών παραλιών με ήπιες παρεμβάσεις. Τονίζεται ότι και ο σχεδιασμός του Παραλιακού Περιπάτου περιλαμβάνει ειδικά έργα προστασίας από τη διάβρωση. Με όλες αυτές τις παρεμβάσεις μέτρα, η περιοχή μετατρέπεται σε ένα ανθεκτικό, ασφαλές και περιβαλλοντικά προστατευμένο οικιστικό σύνολο.