Μέχρι τέλος του έτους η απόφαση για το μέλλον των κινήτρων του ΝΟΚ
Μέχρι τέλος του έτους η απόφαση για το μέλλον των κινήτρων του ΝΟΚ

Μέχρι τέλος του έτους η απόφαση για το μέλλον των κινήτρων του ΝΟΚ

Share Copy Link
RE+D magazine
14.10.2024

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου θα συνεχιστεί η εκδίκαση των καταγγελιών (Δήμος Αλίμου και κάτοικοι της περιοχής) κατά των κινήτρων που προβλέπονται στο «Νέο Οικοδομικό Κανονισμό» (ΝΟΚ), για την κατασκευή πιο "πράσινων" κτιρίων.

Ως τότε θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (Δήμος Αλίμου, οι καταγγελλόμενοι κατασκευαστές το υπουργείο Περιβάλλοντος, το ΤΕΕ, Ένωση Κατασκευαστών και η ΚΕΔΕ να καταθέσουν τα επιχειρήματα τους, με έγγραφα υπομνήματα προς το δικαστήριο.

Θα ακολουθήσει νέα τριήμερη προθεσμία (24 Οκτωβρίου 2024), εντός της οποίας, αφού τα υπομνήματα όλων θα γνωστοποιηθούν σε όλους, θα γίνει με νέα υπομνήματα των δικηγόρων απευθείας αντίκρουση των επιχειρημάτων της κάθε πλευράς έναντι της άλλης.  

Έτσι θα  σχηματιστεί η ολοκληρωμένη και κρίσιμη ύλη της δικογραφίας, με βάση την οποία τα 27 μέλη της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας θα συνεδριάσουν για να εκδώσουν τελική απόφαση. 

Για την τελική απόφαση έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα από τον πρόεδρο του ΣτΕ, να εκδοθεί πριν το τέλος του έτους.

Ο νέος Οικοδομικός Κανονισμός (Ν 4067/2012 - Α 79) που εφαρμόζεται στη χώρα από το 2012 δίνει κίνητρα (υπέρβαση μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και ύψους) για κατασκευή κτιρίων με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα (φωτοβολταϊκά , αντλίες θερμότητας, θερμοπροσόψεις, γεωθερμία κ.λ.π.) μειωμένης κάλυψης έως και κατά 50%, της προηγούμενης ισχύουσας κατά ΓΟΚ, μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ των κτηρίων, η και εισφοράς γης υπέρ των δήμων.

Στη δίκη κρίνεται το αν οι διατάξεις του με τις οποίες δίνονται κίνητρα για την αύξηση της δόμησης και την προσαύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα και το εάν πριν από τη θέσπιση των διατάξεων αυτών έπρεπε να προηγηθεί στρατηγική εκτίμηση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, όπως επιβάλλει η ευρωπαϊκή Οδηγία 2001/42/ΕΚ για τα σχέδια ή προγράμματα που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον».

H παρέμβαση του υπουργείου Περιβάλλοντος

Στη δίκη ως πληρεξούσιος του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρενέβη η κα Μαγδαληνή Καραγεώργου Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία τάχθηκε υπέρ του κύρους και της ορθότητας «της εφαρμογής κατά την έκδοση της επίμαχης άδειας αφενός των διατάξεων των άρθρων 10 παρ. 1, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25 του ΝΟΚ, με τις οποίες θεσπίζονται κίνητρα, υπό τη μορφή προσαύξησης του συντελεστή δόμησης ή/και του ύψους κτιρίου, για την εισαγωγή φιλοπεριβαλλοντικών χαρακτηριστικών κατά τη δόμησή του∙ και αφετέρου των διατάξεων του άρθρου 11 παρ. 6 περ. ιδ και ιστ, οι οποίες, σε συνδυασμό με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 αρ. 28 και 38 και το άρθρο 16 παρ. 5, παρέχουν τη δυνατότητα κατασκευής εσωτερικών εξωστών (παταριών) και κλειστών εξωστών (έρκερ), χωρίς τα πρώτα (πατάρια) να θεωρούνται όροφοι και με μη προσμέτρηση του εμβαδού αμφοτέρων στο συντελεστή δόμησης».

Σχετικά με τις ρυθμίσεις του άρθρου 10, το οποίο φέρει τον τίτλο: «κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές», με το οποίο παρέχεται κίνητρο προσαύξησης του συντελεστή δόμησης, σε συνδυασμό με προσαύξηση ύψους, για την περίπτωση μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης οικοπέδου ή μείωσης κάλυψης σε συνδυασμό με απόσυρση κτιρίου ή/και απόδοση επιφάνειας σε κοινή δημόσια χρήση, η παρέμβαση του ΥΠΕΝ στη «δίκη του ΝΟΚ», αφού παρουσιάζει αναλυτικά τους όρους και τις προϋποθέσεις εφαρμογής του, υπογραμμίζει ότι το άρθρο 10 του ΝΟΚ:

-Έχει σαφή στόχο την αντιμετώπιση του, κοινώς γνωστού για τα ελληνικά αστικά κέντρα με σημαντική συγκέντρωση πληθυσμού, προβλήματος της έλλειψης επαρκών ακάλυπτων και δημόσιων χώρων, που συμβάλλει στη δημιουργία δυσμενών συνθηκών διαβίωσης από άποψη θερμικής άνεσης, συνθηκών αερισμού, σφράγισης εδάφους κλπ.).

-Προβλέπει ως κίνητρο μία διττά περιορισμένη προσαύξηση του συντελεστή δόμησης, αφού αυτή η προσαύξηση υπολογίζεται αφενός ποσοστιαία στη βάση του ισχύοντος για κάθε συγκεκριμένη περιοχή συντελεστή δόμηση και αφετέρου σε αναλογία προς το κατά περίπτωση αντλούμενο όφελος (μείωση κάλυψης ή μείωση σε συνδυασμό με απόσυρση κλπ.).

Περιέχει συγκεκριμένες προϋποθέσεις και κριτήρια εφαρμογής, καθώς και ειδική διαδικασία χορήγησης του κινήτρου, ώστε να εξασφαλίζεται η απόληψη του περιβαλλοντικού οφέλους από την εφαρμογή του.

Το άρθρο 10 του ΝΟΚ ότι ισχύει βάση χωρικών και πληθυσμιακών κριτηρίων αλλά και σειρά ειδικών προϋποθέσεων, οι οποίες πρέπει αθροιστικά να συντρέχουν, ώστε να παρασχεθεί το κίνητρο και οι οποίες αφορούν: 

1) στο εμβαδόν του οικοπέδου που οικοδομείται, το οποίο πρέπει να είναι μεγαλύτερο της κατά κανόνα αρτιότητας της περιοχής, γεγονός που προωθεί τη συνένωση όμορων οικοπέδων και την ενιαία οικοδόμησή τους,

2) στον αριθμό των κτιρίων που ανεγείρονται, προκειμένου να δημιουργούνται ενιαίοι κατά το δυνατόν όγκοι και όχι πολλοί μικρότεροι, οι οποίοι θα είχαν ως αποτέλεσμα τη διάσπαση του ακαλύπτου χώρου και

3) στην ποσοστιαία μείωση του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου, είτε αυτοτελώς, είτε σε συνδυασμό με την απόσυρση κτιρίου κύριας χρήσης, την παραχώρηση σε κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης διά του συντελεστή δόμησης ή και την παραχώρηση σε κοινή δημόσια χρήση του συνόλου του ακαλύπτου χώρου.

Υπογραμμίστηκε ότι: «το κίνητρο του άρθρου 10 χορηγείται μόνο κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, το οποίο εξετάζει τόσο τα ποσοτικά κριτήρια / προϋποθέσεις, όσο και τα ποιοτικά κριτήρια που αφορούν στο περιβαλλοντικό όφελος και στη βέλτιστη απόδοση σε κοινή χρήση».

Πηγή: ecopress