Yπεράνω όλων τα master plans των λιμανιών
Yπεράνω όλων τα master plans των λιμανιών

Yπεράνω όλων τα master plans των λιμανιών

Τι αλλάζει στον προγραμματισμό των έργων στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας ο νέος νόμος
Share Copy Link
Στυλιανή Ρουχωτά
17.11.2023

Yπεράνω όλων τα όσα προβλέπονται στα masterplans των λιμανιών στα οποία δίνεται απόλυτη προτεραιότητα έναντι οποιουδήποτε άλλου εγκεκριμένου πολεοδομικού σχεδίου που αφορά στην περιοχή.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις» που κατατέθηκε στη Βουλή εισάγει την έγκριση με προεδρικά διατάγματα των Master Plan των λιμένων της χώρας που έχουν χαρακτηρισθεί ως διεθνούς ενδιαφέροντος ή εθνικής σημασίας.

Στην Ελλάδα έχουμε συνολικά 16 λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος που είναι οι λιμένες Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Ρόδου, και Σούδας Χανίων. Και 16 λιμένες εθνικής σημασίας που είναι οι λιμένες Αργοστολίου, Ζακύνθου, Θήρας, Καλαμάτας, Κατάκολου, Κορίνθου, Κυλλήνης, Κω, Λάγος, Πάρου, Πρέβεζας, Ρεθύμνου, Βαθέως Σάμου, Σύρου, Χαλκίδος, και Χίου. Να σημειωθεί ότι μάστερ πλανς καταρτίζονται αποκλειστικά για την αξιοποίηση μόνο αυτών των δύο κατηγοριών λιμένων.

Σύμφωνα με τον  κ. Κώστα Φατσή, Δικηγόρο Εταίρο της AKL Law Firm τα όσα ορίζονται στο σχέδιο νόμου δεν διαφοροποιούνται ουσιαστικά από τα όσα ίσχυαν στο νόμο του 2022 αλλά εκείνο που αποσαφηνίζεται είναι η ιεράρχηση του προεδρικού διατάγματος με το οποίο εγκρίνεται σχέδιο ανάπτυξης λιμένος σε σχέση με προϋφιστάμενα  πολεοδομικά σχέδια. Πλέον προβλέπεται ρητά ότι ένα σχέδιο ανάπλασης λιμένος μπορεί να τροποποιεί τον υφιστάμενο πολεοδομικό σχεδιασμό στο μέτρο που αυτός αφορά σε χερσαία ζώνη λιμένος και αυτό έχει νομική σημασία σε περίπτωση αλληλοεπικάλυψης ορίων μεταξύ -που είναι στον σχεδιαστικό έλεγχο του δυνητικού επενδυτή- και περιοχών που εμπίπτουν σε εγκεκριμένα σχέδια πόλεως. Επιπλέον αποσαφηνίζεται και συμπληρώνεται, κατά περίπτωση, η σύνθετη διοικητική διαδικασία έκδοσης των εν λόγω προεδρικών διαταγμάτων και ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα αποζημιώσεως λόγω ρυμοτομίας. Τέλος, εισάγεται η δυνατότητα έκδοσης προεδρικού διατάγματος, μετά από πρόταση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με το οποίο θα εγκρίνεται ειδικός οικοδομικός κανονισμός για την ανέγερση κτιρίων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένων.

Τα μαστερ πλανς τώρα θα μπορούν να περιλαμβάνουν αλλαγές στις χρήσης γης και στον κτηριακό σχεδιασμό σχολιάζει ο κος Μανώλης Μπαλτάς, Πολ. Μηχανικός Διευθύνων Σύμβουλος της REDEPLAN. Και αυτό αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν αξιολογηθεί συνδυαστικά με το ότι τα 32 λιμάνια της χώρας που υπάγονται στις δύο αυτές κατηγορίες βρίσκονται στην πλειοψηφία τους εντός αστικού ιστού. Ο νέος νόμος διευρύνει επίσης το πεδίο δράσης των εμπλεκόμενων Υπουργείων περιλαμβάνοντας πλέον μεταξύ άλλων υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών, Περιβάλλοντος, Ναυτιλίας και Πολιτισμού λόγω της χερσαίας ζώνης.

Αλλάζει τον προγραμματισμό των έργων στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας ο νέος νόμος

Την επαναπροκήρυξη του Διαγωνισμού για τον Προβλήτα 6 του ΟΛΘ αποφάσισε το Δ.Σ του οργανισμού. Βασική αιτία σύμφωνα με πηγές της ΟΛΘ Α.Ε. ήταν η αναθεώρηση του Φακέλου Οριστικής Μελέτης και των τευχών του διαγωνισμού, επισπεύδοντας την υλοποίηση του έργου με την υποβολή βέλτιστων οικονομικών προσφορών. 

Αξίζει να σημειωθεί -σύμφωνα με τις ίδιες πηγές- ότι το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται η  έγκριση και η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) για το νέο επικαιροποιημένο Master Plan και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του λιμανιού της Θεσσαλονίκης . 

Πλήρως αδειοδοτημένο είναι το masterplan του ΟΛΠ και ως εκ τούτου δεν επηρεάζεται σε τίποτε από το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σύμφωνα με όσα ανέφεραν στο RED εκπρόσωποι του Οργανισμού. Δεδομένης και τις πρόσφατης απόφασης του ΣτΕ και των ανανεωμένων εγκρίσεων που έλαβαν οι άδειες που είχαν ήδη εκδοθεί η επένδυση προχωρά απρόσκοπτα. Εν τω μεταξύ νέες αναπτύξεις είναι στα σχέδια του οργανισμού χωρίς ωστόσο να έχει ωριμάσει κάποιο ακόμη. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται ανακατασκευές κελυφών αποθηκών με επανάχρηση όπως το κτίριο που παραχωρήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού για να φιλοξενήσει το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων ενώ σκέψεις για την «Παγόδα» του ΟΛΠ υπάρχουν με το ενδεχόμενο ανάπτυξης πεντάστερου ξενοδοχείου.