Εφοδιαστική αλυσίδα και υπερπροσφορά «ρίχνουν» τα ναύλα
Εφοδιαστική αλυσίδα και υπερπροσφορά «ρίχνουν» τα ναύλα

Εφοδιαστική αλυσίδα και υπερπροσφορά «ρίχνουν» τα ναύλα

Νέοι δασμοί από τις αμερικανικές αρχές στις 14 Οκτωβρίου 2025.
Share Copy Link
02.10.2025

Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων εισέρχεται σε φάση υποχώρησης των ναύλων, καθώς η υπερπροσφορά χωρητικότητας σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της ζήτησης και την αβεβαιότητα που προκαλεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ επιδρούν αρνητικά στις τιμές.

 Η αυξανόμενη προσφορά οφείλεται κυρίως στις νέες παραδόσεις πλοίων, ενώ η ζήτηση επιβραδύνεται λόγω της επικείμενης διακοπής λειτουργίας των εργοστασίων στην Κίνα κατά την περίοδο της Χρυσής Εβδομάδας (1-8 Οκτωβρίου), όπου τα ναυτιλιακά δρομολόγια προσαρμόζονται αναλόγως.

Ο Δείκτης Drewry World Container Index (WCI), που παρακολουθεί το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καταγράφει πτωτική τάση για 15 συνεχόμενες εβδομάδες. Η τιμή spot για τη διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ υποχώρησε στα 1.735 δολάρια ανά 40-ποδό κοντέινερ, το χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023. Παρόμοια εικόνα καταγράφεται και στις διαδρομές προς τη Βόρεια Αμερική, με την τιμή spot από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες να μειώνεται κατά 10% στα 2.311 δολάρια, και προς τη Νέα Υόρκη κατά 8% στα 3.278 δολάρια ανά κοντέινερ.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ισορροπία προσφοράς-ζήτησης που ευνοεί την πλευρά της προσφοράς, με αποτέλεσμα τη σταδιακή πτώση των ναύλων. Ενδεικτικό είναι ότι το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα προς τη Βόρεια Ευρώπη έχει επιστρέψει σε επίπεδα προ κρίσης, παρά τις εκτροπές των πλοίων μέσω της νότιας Αφρικής, λόγω των απειλών των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Παράλληλα, η αβεβαιότητα γύρω από την εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, ιδίως σχετικά με τους δασμούς σε κινεζικά πλοία, προσθέτει επιπλέον πίεση στην αγορά. Οι νέοι δασμοί που σχεδιάζεται να επιβληθούν από τις αμερικανικές αρχές στις 14 Οκτωβρίου 2025 για πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας και κατασκευής αναμένεται να αυξήσουν το κόστος για τις κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες, ενδεχομένως πυροδοτώντας «πόλεμο τιμών» με μη κινεζικούς ανταγωνιστές που θα επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν τη μειωμένη ζήτηση.

Σημαντική είναι η στάση της Cosco Shipping, του ναυτιλιακού κολοσσού, που έχει δεσμευτεί να διατηρήσει τις υπηρεσίες της στην αμερικανική αγορά παρά τις επιβαρύνσεις από τα νέα λιμενικά τέλη. Αυτή η στρατηγική αναμένεται να έχει οικονομικό κόστος που ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια σε διάστημα έξι μηνών, ενώ παράλληλα μπορεί να αναζωπυρώσει τον ανταγωνισμό και την πτωτική πίεση στα ναύλα στο διατλαντικό εμπόριο.

Το Container Forecaster της Drewry εκτιμά ότι η περαιτέρω αύξηση της χωρητικότητας σε συνδυασμό με την πιο ήπια αύξηση της ζήτησης θα διατηρήσουν την αγορά υπό πίεση, με συνέχιση της πτώσης των spot ναύλων.

Συνολικά, η ναυτιλιακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων βιώνει μια περίοδο προσαρμογής σε νέα δεδομένα προσφοράς και ζήτησης, όπου η γεωπολιτική αβεβαιότητα και οι τεχνοοικονομικές εξελίξεις διαμορφώνουν ένα ρευστό περιβάλλον, το οποίο απαιτεί ευελιξία και στρατηγική διαχείριση από τους παίκτες του κλάδου.