ΙΑΤΑ: Εκτιμήσεις για ρεκόρ επιβατικής κίνησης το 2023
ΙΑΤΑ: Εκτιμήσεις για ρεκόρ επιβατικής κίνησης το 2023

ΙΑΤΑ: Εκτιμήσεις για ρεκόρ επιβατικής κίνησης το 2023

Παρά την επιστροφή στην κερδοφορία υπάρχουν ακόμη πολλοί κίνδυνοι για την αεροπορική βιομηχανία.
Ειρήνη Θεοφανίδου
06.06.2023

Στην κερδοφορία εκτιμάται ότι θα επιστρέψουν το 2023 οι αεροπορικές εταιρείες ενώ με τα φτερά τους αναμένεται ότι θα πετάξουν σχεδόν ρεκόρ 4,35 δισεκατομμυρίων επιβατών.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) ο κλάδος προβλέπεται να σημειώσει καθαρά κέρδη συνολικού ύψους 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων εφέτος, ή διπλάσιες προηγούμενες εκτιμήσεις, ενισχυμένα με το τέλος των περιορισμών της Κίνας για τον COVID-19. Η ένωση πρόσθεσε ότι οι απώλειές της το 2022 ήταν οι μισές από τις ζημιές που είχε προηγουμένως εκτιμηθεί σε 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Η οικονομική απόδοση των αεροπορικών εταιρειών το 2023 ξεπερνά τις προσδοκίες», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA Willie Walsh σε δήλωση κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της ένωσης στην Κωνσταντινούπολη και συμπλήρωσε ότι: η ισχυρότερη κερδοφορία υποστηρίζεται από πολλές θετικές εξελίξεις. Η Κίνα άρει τους περιορισμούς για τον COVID-19 νωρίτερα από το αναμενόμενο.

Ενώ οι τιμές των καυσίμων αεροσκαφών παραμένουν υψηλές, έχουν μετριαστεί κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, πρόσθεσε. Ο πληθωρισμός εκτινάχθηκε παγκοσμίως καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 εκτόξευσε το ενεργειακό κόστος, αλλά οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχουν μειωθεί από τότε. 

«Από την πλευρά του κόστους, υπάρχει κάποια ανακούφιση», είπε ο Walsh«Οι οικονομικές αβεβαιότητες δεν έχουν μειώσει την επιθυμία για ταξίδια, ακόμη και όταν οι τιμές των εισιτηρίων απορρόφησαν αυξημένα κόστη καυσίμων», πρόσθεσε.

Οι αεροπορικές εταιρείες μετέφεραν ρεκόρ 4,54 δισεκατομμυρίων ανθρώπων το 2019 προτού ξεκινήσει η πανδημία του Covid. Η βιομηχανία έχασε 137 δισεκατομμύρια δολάρια όταν οι χώρες επέβαλαν lockdown και έκλεισαν τα σύνορα το 2020. 

Ο κλάδος έχασε άλλα 42 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 και ήταν ακόμα στο κόκκινο πέρυσι, καθώς η Κίνα, μια μεγάλη αγορά, συνέχισε να επιβάλλει τους περιορισμούς του COVID-19, απόφαση που τελικά πήρε τέλος τον Δεκέμβριο.

Η IATA ανέφερε ότι τα συνολικά έσοδα αναμένεται να αυξηθούν στα 803 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, αυξημένα σχεδόν κατά 10% από το 2022. Ενώ ο κλάδος στο σύνολό του θα έχει κέρδος, ο Walsh σημείωσε ότι θα ανέλθει σε μόλις 2,25 $ ανά επιβάτη - ένα περιθώριο καθαρού κέρδους 1,2%.

Η IATA, που εκπροσωπεί περίπου 300 αεροπορικές εταιρείες που αντιπροσωπεύουν το 83% της παγκόσμιας αεροπορικής επιβατικής κίνησης, είπε ότι τα καθαρά κέρδη θα αυξηθούν σε 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια για τους αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής, 5,1 δισεκατομμύρια δολάρια για τους Ευρωπαίους και 2 δισεκατομμύρια δολάρια για τους αερομεταφορείς από τη Μέση Ανατολή.

Όμως οι αεροπορικές εταιρείες της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής θα παραμείνουν στο κόκκινο.

Σύμφωνα με την IATA, οι αεροπορικές εταιρείες θα αντιμετωπίσουν συνολικό λογαριασμό καυσίμων 215 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, ή 98,5 δολαρίων ανά βαρέλι. Αυτό είναι χαμηλότερο από το μέσο κόστος των 135,6 $ το 2022. Τα καύσιμα θα αντιπροσωπεύουν το 28% του κόστους που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες φέτος, έναντι 24% το 2019.

«Μετά από μεγάλες απώλειες από τον COVID-19, ακόμη και ένα καθαρό περιθώριο κέρδους 1,2% είναι κάτι που αξίζει να γιορτάσουμε», είπε ο Walsh.