Το ΣτΕ "φρενάρει" το Master Plan του ΟΛΠ
Το ΣτΕ "φρενάρει" το Master Plan του ΟΛΠ

Το ΣτΕ "φρενάρει" το Master Plan του ΟΛΠ

Είχαν "ξεχάσει" να κάνουν στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη του νέου σχεδιασμού
Share Copy Link
RE+D magazine
15.03.2022

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) του “Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Α.Ε.“, για τις υποχρεωτικές επενδύσεις που προέκυπταν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς (2016) στην Cosco Group Limited και οι οποίες προέβλεπαν, μεταξύ άλλων, την επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο επιβατικό σταθμό, κ.λπ.

Συγκεκριμένα, ακυρώθηκαν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του Master Plan του ΟΛΠ., οι υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της σύμβασης παραχώρησης στην Cosco, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε. και κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, καθώς και οι πρόσθετες επενδύσεις του ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά.

Να σημειωθεί ότι τον  περασμένο Οκτώβριο ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 16% του ΟΛΠ στην Cosco όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία παραχώρησης του Οργανισμού που λειτουργεί το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας ενώ η δεύτερη έλαβε πενταετή παράταση για να υλοποιήσει το επενδυτικό πρόγραμμα στο λιμάνι του Πειραιά ύψους €293 εκατ. 

Το επενδυτικό πρόγραμμα βρίσκεται σε εκκρεμότητα καθώς υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις από προσφυγές στο ΣτΕ και η Cosco είχε ζητήσει να προχωρήσει η διαδικασία μεταβίβασης του ποσοστού επιρρίπτοντας την ευθύνη των καθυστερήσεων στο ελληνικό δημόσιο αίτημα που έγινε αποδεκτό από το ελληνικό δημόσιο.

Η νέα συμφωνία προβλέπει μια επιπλέον περίοδο πέντε ετών προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα ενώ η Cosco έχει καταθέσει μια νέα εγγυητική επιστολή, που αντιπροσωπεύει το 40% του προυπολογισμού τους


Η απόφαση του ΣτΕ

Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ. 547-548/2022 αποφάσεις της (πρόεδρος η Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Μαρία Σωτηροπούλου) έκρινε ότι:

α) Οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006, στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά μέλη του δικαστηρίου) και

2) Ακυρώθηκε η πράξη του γενικού γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.

Τα αποτελέσματα της εισηγμένης

Στα €154,2 εκατ. ανήλθε ο κύκλος εργασιών της ΟΛΠ για τη χρήση του 2021 έναντι €132,9 εκατ. της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €21,3 εκατ. ή ποσοστό 16%.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €49,2 εκατ. έναντι €36,9 εκατ. της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €12,3 εκατ. ή ποσοστό 33,3%. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €36,8 εκατ. σημειώνοντας αύξηση κατά 39,4% σε σχέση με τα €26,4 εκατ. της χρήσης του 2020. Τέλος, το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανήλθε σε €0,63 αυξημένο κατά 57,5% σε σχέση με το 2020 (€0,40).

Τα παραπάνω ποσά αποτελούν την υψηλότερη κερδοφορία στην ιστορία της ΟΛΠ Α.Ε. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ο Προβλήτας I στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε αύξηση 13,9% στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το CarTerminal σημείωσε αύξηση 40,6% στη διακίνηση οχημάτων, ο τομέας της κρουαζιέρας πέτυχε σημαντική ανάκαμψη με συνολικό αριθμό 379 κρουαζιερόπλοια και ο αριθμός των δεξαμενιζόμενων πλοίων στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής παρουσίασε αύξηση 16,5%.

Ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΠ Α.Ε. κ. Yu Zenggang, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021 και δήλωσε: «Η συνεχής αύξηση του κύκλου των εργασιών του Οργανισμού παρά της δυσκολίες, με τις οποίες όλοι βρεθήκαμε αντιμέτωποι το προηγούμενο διάστημα, εξαιτίας της πανδημίας, αποδεικνύει πως η ΟΛΠ Α.Ε. είναι μια εταιρεία με ανθεκτικότητα και ισχυρές βάσεις που υπεύθυνα συνεχίζει να εφαρμόζει και να υλοποιεί τη στρατηγική της για το Λιμάνι του Πειραιά, το οποίο ήδη πια βρίσκεται στις πρώτες θέσεις ανάμεσα στα καλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης. Η υλοποίηση του υποχρεωτικού επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε. συνεχίζεται σταθερά και με απόλυτη συνέπεια, η οποία πέραν της ενδυνάμωσης της οικονομικής θέσης της Εταιρείας δημιουργεί πολλαπλά οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία. Με την ίδια αφοσίωση και αίσθημα ευθύνης θα συνεχίσουμε τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης, παραμένοντας πιστοί στο όραμα ο Πειραιάς να είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη και ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στον κόσμο, σε όρους περιβάλλοντος, ψηφιοποίησης, κοινωνίας και διακυβέρνησης».